lördag 10 april 2010

Lägesrapport!

Idag har vi väntat plutten i precis 15 veckor och går därför in i v.16! Det känns så urhäftigt! Tänk att om 5 veckor, då har vi gått halva tiden. Vad fort det går alltså! Nu känns det riktigt hårt på magen också, under naveln, och det är så häftigt, jag som inte har känt nåt jättemycket av plutten än, i och med att jag knappt varit illamående. Det klart att brösten blivit större och magen blivit lite rundare. Jag är dessutom väldigt trött, men nu plötsligt får man det svart på vitt att det faktiskt växer nånting därinne!

Det står ofta lite olika på olika informationssidor, men här är fakta från en jag brukar läsa på, om vad som kommer hända därinne den här veckan:

Vecka 16
Vikt: 100 g
CRL: 10 cm
Full längd: 12 cm


Om barnet
I början av denna vecka är fostret 13 veckor gammalt. Den lilla kroppen växer nu så det knakar. Benen blir längre och skelettet hårdnar. Eftersom musklerna blir allt starkare så är det snart möjligt att känna barnets rörelser. Denna vecka kommer öronen att placeras på sin rätta plats och är nu klart synliga. Fostret börjar se ut som en liten människa, fast väldigt liten. Huden är nästan genomskinlig och man kan tydligt se blodådrorna. Hela kroppen täcks från och med nu till och med födelsen av ett tunt lager hår, kallat lanugo.

Till föräldrarna
Nu väger livmodern 250 gram och innehåller 2,5 deciliter fostervatten. Toppen av livmodern – fundus – ligger nu cirka 8 centimeter under naveln.


Ikväll ska älsklings band spela på kårhuset i Sundsvall, men jag har känt mig så trött och halvsjuk hela dagen, så jag blir nog hemma. Hade verkligen velat gå, men jag har faktiskt gått på alla deras konserter så jag har inte jättedåligt samvete. Jag är verkligen glad för deras skull att det börjar röra sig lite vad gäller spelningar osv. så jag vill vara där och stötta min älskling. Men men, det får nog bli en annan gång.

Trevlig lördag!

/Fanny

5 kommentarer:

  1. Men herrejisses Fanny ska ni få tillökning? Vad roligt!!! Hade inte en aning. Kul att du har en blogg också nu ska jag följa dig med spänning. Vore så skoj att träffas . Har ni flyttat än till huset? Många kramar Veronica

    SvaraRadera
  2. Krya på dig tjejen, snart blir det säkert bättre!!!
    Kram från kussen Frida i väster

    SvaraRadera
  3. Hallå tjejen!
    Förstår dig så väl, tiden verkligen springer iväg, jag tyckte nyss jag kissade på stickan! =)
    Häftigt dedär när dom gör sig tillkänna här inne, det blir så mycket verkligare då!! Snart är det väl dags för ultraljud också?
    Här har vi också en "plutten" för övrigt ;)
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  4. Hej Fanny

    Gamla faster läser din blogg ibland. Allting kommer att gå så bra och ni kommer att bli jättefina föräldrar. Det är så roligt att lillebror ska bli morfar. Märkligt det där, lille sorken. Ha så fint så ses vi snart. Kram Yvonne

    SvaraRadera
  5. Bannan!
    Tittar in och läser titt som tätt, roligt att följa både ditt och "pluttens" liv! Kan tänka mig att det händer mkt för varje vecka som går nu! Hoppas allt e bra med dig och att du fortsätter att må bra hela vägen tills den lille ska ut! :-)
    puss o kram

    SvaraRadera